Digitale reklamer, Online markedsføring 12/11/2016 Laust No comments

Online markedsføring og reklame

Sponsoreret indhold

I dag vil jeg skrive lidt om online markedsføring og digitale reklamer.

Når du laver din online markedsføring, så er det først og fremmest vigtigt, at du finder ud af hvad du ønsker at få ud af markedsføringen. Altså hvad er dit overordnede mål.

Et mål kunne være, at tjene penge på et givent produkt du sælger. Fx. vil du bruge 5.000 kr på AdWords annoncering og forventer et overskud på fx. 10.000 kr. Så du alt i alt har em profit på 5.000 kr.

Et mål med online annoncering kan også være, at opbygge awareness til din virksomhed. Så vil man typisk bruge penge på fx. AdWords også, men på Display-annoncer istedet.

Display-annoncer er fx. reklamer på blogs, nyhedsmedier eller andre hjemmesider, som har tilmeldt sig Google Adsense som annoncør for at tjene penge.

AdWords er annoncer, som vises ud fra en given søgning på Google. Fx. søger en bruger efter Nike sko, så vil der vises annoncer i toppen (og i bunden) af Googles søgeresulter.

Det bedste ved AdWords

Noget af det allerbedste ved AdWords er, at du kan målrette din digitale markedsføring efter helt præcise segmenter.

Det skal forståes sådan, at du kan bestemme hvad en bruger skal søge efter på Google for, at din reklame så bliver vist i toppen eller i bunden af søgeresultaterne.

En anden stor fordel er, at du kan måle på effekten af din markedsføring. Har du reklameannoncer i aviser, tv eller radio kan det være svært, at vide hvad du rent faktisk har fået ud af dine annonce-kroner.

Ved AdWords ved du præcist hvor mange dine annoncer er blevet vist til, hvor mange som har klikket på reklamen og hvor mange der har købt efter at have klikket på din annonce.

Kan man selv bestemme hvor din annonce skal vises?

Det korte svar er nej.

Grunden til det er, at der kan være mange andre annoncørere, som gerne vil have en reklame i toppen af søgeresultaterne også.

Hvordan afgør Google så hvem som skal være øverst?

Det gør de ved, at man fx. skal afgive et bud på hvor meget man maks vil betale for et klik på sin annonce.

Kan man så ikke bare angive et meget højt bud?

Jo det kan du. Men der er mange andre faktorere, som også spiller ind på din placering.

Fx. skal dit søgeord har en relevans på det website hvor du vil sende den besøgende hen.

Er dit søgeord på annoncen “sko”, så skal der også være sko på destinationen. Ellers vildleder du dine brugere og Google vil automatisk rykke andre over dig, som netop har god sammenhæng mellem annonce og destinations URL.

Jeg kunne skrive mange flere ting om annoncering på de digitale medier, men nu har du lidt begynderviden. Jeg vender tilbage med mere dybdegående artikler om online annoncering.

Se iøvrigt denne video om online marketing som begynder.

Søger du én til, at hjælpe dig med din digitale strategi eller SEO-indsats, så kan jeg varmt anbefale Martin Linde, som er Digital Media Specialist – et fancy ord for, at han arbejder 360 grader med online markedsføring. Besøg hans website her.

Har du spørgsmål, så smid en kommentar i bunden her. Så skal jeg svare dig hurtigst muligt, så du kan få svar eller vi kan få en spændende snak op at stå.

Hej hej og tak fordi du læste artiklen.

Rate this post

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.