Sponsoreret indhold
Et emne som altid får stor opmærksomhed er fattige mennesker, som lever på grænsen mellem sult og død. Det er et evigt emne og specielt fordi vi er mange i den vestlige verden, som har så meget og faktisk alt for meget. Det spiller vores samvittighed et puds. Både at små børn sulter, men også at vi har meget i overflod. Og det er to ting som hjælpeorganisationerne bruger i deres markedsføring – forståeligt nok.
Vil du vide mere om Planfadder, så klik ind på Gode-tips.dk, som har lavet en artikel om det at blive Planfadder.
Bidrag på 2,5 kr kan ændre verden
Hvem kan med et koldt hjerte se på et lille barn, som sulter og græder. Det skærer langt de fleste dybt i hjertet. Og det er noget, som “sælger billetter”. Bidraget som de beder om er også meget lille. Når man trækker skatten fra, så er man på 5 kr om dagen. I den vestlige verden er det for de fleste ikke noget særligt.
Når f.eks. Plan Danmark laver reklame for deres fadderskab, Planfadder, så gør de meget ud af at fortælle, at man kan dele et fadderskab. Så efter SKAT er du nede på kun 2,5 kr om dagen.
Deres markedsføring er genial. Hvem kan sige nej til at give 2,5 kr om dagen for, at små børn og helt samfund kan få en nogenlunde anstændigt liv?
Når man bliver Planfadder, så støtter man ikke kun det ene barn man er fadder til. Pengene går nemlig til hele samfundet og bliver brugt til alt fra uddannelse, sanitet og beskyttelse.
Genial markedsføring?
Nogen kalder deres markedsføring for følelsesporno og mener de spiller for meget på ens følelser. Det gør de måske også. Men det handler for dem om, at få så mange penge som muligt til at kunne hjælpe for.
Personligt så synes jeg, at Plan Danmarks markedsføring er spot on. De vil gerne have flere Planfadder medlemsskaber og det får de.
Mange hjælpeorganisationer er udsatte for kritik, da mange af pengene går til administration og høje lønninger. Det klinger forkert i folks hoveder. De skal donere penge til nogen, som hæver høje lønninger. Men hos Plan Danmark har de endnu ikke været udsatte for kritik. Deres regnskaber er også synlige for alle og de følger nogle stramme retningslinier.
Se et eksempel på en reklame fra Planfadder i videoen nedenfor og bedøm selv om de går over stregen eller bare gør hvad der skal til for, at de kan gøre verden bedre for fattige børn.
Hjælpeorganisationer bruger den samme markedsføring
Stort set alle hjælpeorganisationer bruger den samme type markedsføring. Nemlig at ramme os bag skærmene lige i hjertet. De viser syge, tynde og sørgelige børn. Det kan ikke undgå, at ramme os dybt. Når så prisen for, at hjælpe ikke er ret stor, så det en perfekt blanding af følelsesmæssig markedsføring og “sund” fornuft, der gør det let for os at vælge at bidrage ved at blive Planfadder.
Det visuelle udtryk fra en hjælpeorganisation er også uhyre vigtig. Den troværdighed en organisation skal udtrykke er altafgørende. Specielt fordi bede om penge uden, kort sagt, at give noget tilbage til giveren igen. Og flere hjælpeorganisationer har været i søgelyset for både at svindle og være ineffektive med deres midler. Man kan fx søge hjælp til det visuelle udtryk hos Bull Design. Og så teame op med et kommunikationsbureau, så både det visuelle og kommunikationen er i top. Det er vigtigt for at fremstå stærkt.